Prijsverhogingen helpen Spotify aan winst

Gepubliceerd op 24 april 2024 om 02:32

Dankzij de prijsverhogingen van vorig jaar heeft Spotify eindelijk winst weten te behalen. Na bijna zeventien jaar bijna onafgebroken verlies te hebben geleden, rapporteerde de muziekdienst een recordwinst van 197 miljoen euro in de eerste drie maanden van dit jaar.

 

Het aantal gebruikers van Spotify wereldwijd is nu gestegen tot 615 miljoen, wat een toename van 100 miljoen luisteraars betekent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In deze periode is het aantal betalende gebruikers ook gestegen, van 210 miljoen naar 239 miljoen mensen.

Met de prijsverhogingen van vorig jaar zomer brengen betalende gebruikers nu meer op voor Spotify. De muziekdienst verdient nu gemiddeld 13,58 euro per kwartaal per gebruiker, vergeleken met 12,91 euro per drie maanden vorig jaar.

 

De totale omzet van Spotify bedroeg in de afgelopen drie maanden ruim 3,2 miljard euro dankzij alle abonnees. Daarnaast heeft de muziekdienst 389 miljoen euro aan reclame-inkomsten gegenereerd.

Voor mensen zonder abonnement, die gratis naar muziek luisteren op Spotify met reclames tussendoor, heeft dit afgelopen kwartaal gemiddeld 1 euro per luisteraar opgeleverd.

Hoewel de totale omzet van Spotify in de eerste drie maanden van dit jaar met 20 procent is gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, is deze iets gedaald ten opzichte van het laatste kwartaal van 2023 vanwege minder reclame-inkomsten.

 

Spotify boekte een nettowinst van 197 miljoen euro, de hoogste winst ooit behaald door het bedrijf. In het eerste kwartaal van 2023 leed de muziekdienst nog een verlies van 225 miljoen euro.

Het is zeldzaam dat Spotify winst maakt, gezien het feit dat het bedrijf in de ruim zeventien jaar van zijn bestaan maar enkele kwartalen winstgevend is geweest.