Een volle swingende dansvloer op jouw feest? Een bruisende dansvloer is vaak essentieel voor het creëren van een onvergetelijke sfeer. Hier zijn enkele vrijblijvende tips en suggesties om ervoor te zorgen dat je gasten niet kunnen wachten om hun dansschoenen aan te trekken.
1 Sta zelf op de dansvloer
De allerbeste tip! Kom zelf op de dansvloer. De genodigden komen voor jullie, als jullie op de dansvloer staan dan trekt dit aan en loopt de dansvloer vol.
Zorg ervoor dat de gasten zich comfortabel voelen om de dansvloer op te gaan door een informele en uitnodigende sfeer te creëren.
Een aansporing van het koppel of een paar enthousiaste dansers kan degenen die aarzelen om mee te doen over de streep trekken.
2 De juiste Dj voor uw evenement
De Dj maakt het feest, boek de juiste Dj voor uw event, boek Dj Team Studio Uno, “Dj” is breed te omschrijven, een uur hitjes draaien lukt velen, een hele avond genodigden van verschillende leeftijden entertainen, vraagt ervaring en inzicht. Zorg voor de juiste muziek: Kies een playlist of een DJ die een mix van nummers speelt die voor iedereen aantrekkelijk zijn en verschillende genres en tijdperken omvatten. Denk aan een combinatie van klassiekers en hits van vandaag om alle gasten op de dansvloer te krijgen. Onze ervaren professionele Allround Dj’s zijn hiervoor de beste keuze.
3 De verlichting
Zorg voor de juiste verlichting.
Wij bekijken de algemene verlichting van de zaal, zo weten we welke lichten uit kunnen of gedimd kunnen worden.
Te donker is niet leuk, te veel licht ook niet.
Een imposante luster boven de dansvloer is misschien mooi maar als het licht niet gedimd kan worden dan zorgt dit niet voor de juiste sfeer.
Laat onze verlichting z’n werk doen, die is ervoor gemaakt.
Uplighters langs de muren kunnen ook een meerwaarde zijn.
Uiteraard kan u hiervoor bij ons terecht.
4 De dansvloer
Beter een kleine dansvloer waar het gezellig is dan een grote vlakte waar je alleen staat.
Om de dansvloer te verkleinen kan je bijvoorbeeld enkele staantafels rond de dansvloer zetten.
Kies ook om het dansen zo centraal mogelijk te laten plaatsvinden.
Voeg eventueel wat extra decoratieve elementen toe om de sfeer te verhogen,
zoals kleurrijke lichten, discoballen of bloemstukken.
Zorg ervoor dat de dansvloer niet te glad is.
5 Het verplicht gebruik van de geluidsinstallatie van de zaal
Vele zalen verplichten de Dj zijn Dj booth aan te sluiten aan de geluidsinstallatie van de zaal.
Het voordeel is dat de luidsprekers dan gewoonlijk mooi weggewerkt zijn en dat de klank meestal goed verdeeld is.
Het grote nadeel is dat in vele gevallen deze overdreven gelimiteerd is en de dj het algemeen volume niet in de hand heeft.
In sommige zaken is het maximum geluidsvolume gelimiteerd tot 85 – 90 db.
Om volledig los te gaan op een dansfeest is dit niet voldoende!
De muziek moet niet luid staan, maar je hebt wel een bepaald volume nodig om de genodigden te laten dansen.
Kort samengevat, een groep van 100 genodigden praat luider dan de muziek, gevolg is weinig ambiance. Iedereen kijkt naar de dj maar hij kan er ook niets aan doen.
Als de geluidsinstallatie van de zaal verplicht te gebruiken is dan is dit niet altijd een nadeel maar vraag zeker referenties na. (vrienden, internet, kennissen, ...)
Een geluidsinstallatie testen in een lege zaal is niet echt een referentie.
Er zijn natuurlijk ook locaties waar zeer goede geluidsinstallaties aanwezig zijn.
6 Tafelindeling
Veel respect voor de grootouders en ouderen, maar zet ze niet op de eerste rij vlak bij de luidsprekers.
Zo zorg je ervoor dat ze niet moeten vragen om de muziek stiller te zetten omdat ze te dicht bij de speakers zitten.
Het is een beter idee om de tafels met de wat jongere genodigden vooraan te zetten.
7 De Dj-booth ten opzichte van de bar
Plaats ze niet te ver uiteen.
Niet voor ons, maar meestal zien we de heren vlot richting toog gaan en de dames naar de dansvloer.
Zet ze kort bijeen en je hebt een top feest.
Wij zijn graag benaderbaar en onderdeel van het feest dus graag de Dj booth niet in een verborgen hoek of moeilijk toegankelijke plaats.
8 Smartphone versus dansvloer
“No mobiles on the dancefloor it kills the vibe and make you look pretty stupid” klinkt hard maar er zit waarheid in.
Wij zien soms mensen stil staan op de dansvloer en hun social media, mails, enz. checken, als je het ons vraagt, niet echt het moment.
Of nonkel Jef die volledig losgaat op “Don’t stop till you get enough” van Michael Jackson, iedereen verschiet en spontaan komen de smartphones boven om dit te filmen.
Gevolg, 10 seconden later staat hij stil en gaat hij terug naar zijn plaats.
Nonkel Jef is dokter en wil niet dat z’n moves online gaan, spijtig want dit had het feest een extra boost gegeven.
Je kunt smartphones niet verbieden en jullie kunnen niet beslissen wie z’n smartphone bovenhaalt, maar het voorbeeld is wel duidelijk.
9 Wanneer openingsdans?
Je doet dit best nadat alle andere zaken gebeurd zijn.
Dus na alle speechen, sketchen, de gezellige rondgang met babbel aan iedere tafel en dergelijke.
De openingsdans voor de taart is geen goed idee, je dansvloer loop helemaal vol om deze een uur later volledig te laten ontruimen voor de taarttoestanden.
Wij raden daarom uit ervaring aan om de taart voor de openingsdans te laten komen.
10 Rookruimte
Wij willen de rokers niet benadelen, maar zet geen extra zetels of verwarmers buiten, hoe meer personen buiten, hoe minder volk op de dansvloer.
Te gezellige rookruimtes zijn killing.
Even een adempauze en een sigaretje moet natuurlijk kunnen, maar het is geen hangplek van de avond.
Bespreek dit met de uitbater van de zaal wellicht kan hij het minder "leuk" maken.
11 Foto Booth
Zet de foto booth aan de zijkant of centraal in de zaal waar er gedanst wordt.
De genodigden doen daar altijd zot en dit zorgt voor extra sfeer, je kan proberen het te combineren met de dansvloer.
Als de foto booth volledig weg van de dansvloer of uit de zaal staat, heb je geregeld heel wat volk weg van de dansvloer.
Pal naast de Dj-booth is geen goed idee, een fel overbelichte dansvloer is een lege dansvloer.
12 Midnight snack, late night snack? Doen of niet?
Is een late night snack op jullie trouwfeest een goed idee?
Overweeg of het echt nodig is.
Het aanbieden van late snacks kan ervoor zorgen dat de dansvloer leegloopt.
Als alle gasten al aanwezig waren bij het diner, is een midnight snack eigenlijk overbodig.
Misschien zijn kleine borrelhapjes verspreid over de avond een beter alternatief.
Het serveren van bijvoorbeeld frietjes om middernacht kan namelijk leiden tot een lege dansvloer op dat moment.
Met deze tips en suggesties ben je goed op weg naar een feest dat iedereen zich nog lang zal herinneren, met een volle dansvloer als het bruisende middelpunt van de festiviteiten!